جاده ي تنهاييها جاده ي تنهاييها .

جاده ي تنهاييها

انتشار تصوير خيره‌كننده ناسا از دهانه مرموز «شكلتون» بر روي سطح كره ماه

انتشار تصوير خيره‌كننده ناسا از دهانه مرموز «شكلتون» بر روي سطح كره ماه

سازمان فضايي آمريكا، ناسا، يك تصوير تركيبي با وضوح بالا و پيشتر ديده‌نشده را از قطب جنوب ماه منتشر كرده است.

تصوير موزائيكي تازه‌ منتشره با استفاده از دوربين مدارگرد شناسايي ماه متعلق به ناسا (كه از ژوئن ???? به دور اين قمر در حال چرخش است) و همچنين مدارگرد «دانوري» متعلق به موسسه تحقيقات فضايي كره جنوبي گرفته شده است.

اين مدارگرد كره‌اي كه در اوت سال گذشته به فضا پرتاب شد از يك دوربين آمريكايي به نام «شدوكم» (ShadowCam) بهره مي‌برد كه ??? برابر بيشتر از دوربين‌هاي قمري قبلي ناسا در مدار ماه به نور در مناطق سايه‌دار حساس است.

دهانه شكلتون، كه در قطب جنوبي ماه واقع شده، نام خود را از از ارنتسا شكلتون از كاشفان قاره جنوبگان در زمين گرفته است. قله‌هاي برآمده اين دهانه تقريبا هميشه در زير نور آفتاب قرار دارند، در حالي كه بخش دروني اين دهانه در تاريكي هميشگي فرو رفته است و دماي آن از منفي ??? درجه سانتي‌گراد بالاتر نمي‌رود.

پيشتر فضاپيماي «لونار پراسپكتور» كشف كرده بود كه مقدار هيدروژن در اين نواحي دهانه از ميزان عادي بالاتر است، امري كه شك دانشمندان را براي يافتن يخ‌آب در اين منطقه برانگيخته است

آنان گمان مي‌كنند كه اين منطقه مي‌تواند حاوي رسوبات يخ يا ساير مواد منجمد با عمر ميليون‌ها يا ميلياردها سال باشند. دانشمندان مي‌گويند تركيب شيميايي يخ احتمالي موجود در اين مناطق مي‌تواند چگونگي رسيدن آب به ماه و مهمتر از آن، به زمين و به طور كلي رسيدن آب به سياره‌هاي سنگي را نشان دهد.

 

http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.stenews.ir

http://clients1.google.de/url?sa=t&url=http%3A%2F%2Fstenews.ir

سازمان فضايي آمريكا درباره اين تصوير گفته است: «در تاريكي هميشگي، داخل دهانه شكلتون در نزديكي قطب جنوبي ماه در اين تصوير خيره‌كننده آشكار شده است. عكس خود دهانه توسط دوربين ‘شدوكم’ ناسا گرفته شده است؛ دوربيني كه در اصل طراحي شده تا بتواند به بخش‌هاي سايه‌دار سطح ماه نگاه بياندازد. مناطق اطراف دهانه اما توسط دوربين مدارگرد شناسايي ماه تصويربرداري شده‌اند و سه منطقه از ?? منطقه بالقوه براي فرود فضانوردان ماموريت آرتميس ? را به تصوير مي‌كشند

https://shorturl.at/chuwV

https://rb.gy/9szi7

https://tinyurl.com/ymdub8sz

تا كنون هيچ ماموريتي براي اعزام كاوشگر به سايه‌هاي دائمي ماه رخ نداده است. فرود آپولو در زماني انجام شد كه شناخت بشر از اين نواحي در مراحل اوليه بود

هند در ماه اوت ???? اولين كشوري نام گرفت كه توانسته است در يك ماموريت ?? ميليون دلاري يك كاوشگر را در نزديكي قطب جنوب ماه فرود آورد. اين در حالي است كه آخرين تلاش روسيه براي رسيدن به قطب جنوبي ماه، ماموريت لونا-??، با برخورد فرودگر آن به سطح ماه با شكست مواجه شد.

هم چين و هم ايالات متحده مي‌خواهند فضاپيماهايي با خدمه را به قطب جنوبي ماه بفرستند. چين گفته است كه تا سال ???? چنين كاري را خواهد كرد، اين در شرايطي است كه برنامه ناسا براي فرود آوردن فضانوردان در نزديكي قطب جنوبي ماه زودتر از آن و براي سال ???? برنامه‌ريزي شده است. قرار است كه فضاپيماي ناسا طي ماموريت «آرتميس ?» در منطقه‌اي در نزديكي همين دهانه در قطب جنوب ماه فرود بيايد.

سازمان فضايي آمريكا براي تحقق چنين هدفي در سال ???? قراردادي ?.? ميليارد دلاري (?.? ميليارد يورويي) را با شركت اسپيس‌ايكس متعلق به ايلان ماسك، ميلياردر آمريكايي امضا كرد تا اين شركت ساخت يك فضاپيما با هدف بردن فضانوردان به ماه را آغاز كند.

ناسا قصد دارد در چهارچوب اين برنامه، كه «آرتميس» نام دارد، چهار فضانورد را به ماه بفرستد و با ايجاد ايستگاه فضايي در ماه حضور پايدار انسان روي آن را ممكن كند.

منبع : https://stenews.ir/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%ae%db%8c%d8%b1%d9%87%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d9%87%d8%a7%d9%86%d9%87/

https://justpaste.it/boz9i

https://www.atlasobscura.com/users/rivkabull2

https://trello.com/u/rivkabull2

https://www.blogtalkradio.com/rivkabull2

https://www.viki.com/users/rivkabull2_936/about

https://visual.ly/users/RivkaBull2/portfolio

https://slides.com/rivkabull2

https://500px.com/p/rivkabull2?view=photos

https://www.mapleprimes.com/users/RivkaBull2

https://logopond.com/RivkaBull2/profile/642473/?filter=&page=

https://8tracks.com/rivkabull2

https://www.intensedebate.com/people/RivkaBull2d

https://www.f6s.com/rivka-bull

https://letterboxd.com/rivkabull2/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۵۰:۱۱ توسط:sam موضوع: